joi, 3 decembrie 2009

O luăm cu începutul sau ţintim direct sus?

Idealul în ceea ce priveşte un loc de muncă variază la adolescenţi în funcţie de IQ, dar şi de voinţa fiecăruia. Un alt factor care influenţează alegerea unui job este mediul social şi relaţia cu familia. Există familii care ar dori ca ai lor copii să depună un efort pentru obţinerea resurselor materiale şi altele care consideră că anumite posturi sunt nedemne de odraslele lor, fie din prea multă comoditate fie datorită faptului că adulţii nu conştientizează maturizarea minorilor.
Este drept că pe piaţa muncii din România sunt destul de puţine ofertele de muncă legală pentru cei care nu au împlinit încă 18 ani. Legea garantează învăţământ gratuit şi obligatoriu doar până la 16 ani însă în urma desfiinţării contractelor de colaborare şi a celor de prestări servicii mulţi tineri aleg continuarea studiilor, eventual în paralel cu munca la negru. Acest lucru nu înseamnă că învăţătura este un lucru negativ, din potrivă, ci doar că legea română a început să facă eforturi pentru educarea tuturor celor apţi intelectul şi nu numai. În ciuda concepţiei generale, că de exemplu romii ar fi incapabili de o muncă legală sau de efort susţinut în menţinerea şi chiar avansarea într-un post, în ultimii ani s-a observat o scădere în abandonul şcolar şi prin urmare a ratei şomajului, în această categorie dezavantajată. Aceste progrese au fost posibile în urma asigurării locurilor în licee şi chiar facultăţi, prin urmare a specializării acestora în anumite domenii şi încurajarea celor mai buni prin recunoaşterea meritelor şi recompense.
Revenind la posibilităţile de angajare ale persoanelor fără vreo specializare, se pot menţiona aici câteva job-uri care pot constitui rampa de lansare. Unul dintre acestea ar fi acela de operator sondaje de opinie. Atribuţiile postului includ abordarea respondeţilor în locaţii fixe (ex: magazine, restaurante), pe stradă sau direct la domiciliul ori firma acestora. Următorul pas îl reprezintă selecţia acestora dupa un model stabilit de client. Dacă persoana respectivă corespunde criteriilor de selecţie se trece la un set mai complet de întrebari pe baza unui suport scris sau compiuterizat. La începutul sau la sfârşitul interviului trebuie luate câteva date personale (ex: nume, prenume, venit, ocupaţie) care vor servi strict în scopuri statistice, pentru a observa dacă s-a urmărit segmentul potrivit de populaţie. Pentru a realiza această muncă este nevoie de seriozitate, punctualitate, abilităţi de comunicare şi răbdare. Venitul este în funcţie de rezultatele obţinute, de numărul chestionarelor efectuate, de proiect şi de client. Nu este un venit fix şi de obicei plata se face la chestionar (între 4 Ron şi 12 RON), la două săptămni după terminarea studiului de piaţă. Din acest post se poate avansa la cel de asistent de poiect şi ulterior coordonator de proiect (denumirile variază în funcţie de firmă). Concomitent cu avansarea se va obtine un salariu fix, dar şi o serie mai mare de responsabilităţi în relaţie direct proporţională cu numărul de ore lucrate şi cu subalternii din echipa coordonată. Un alt post îl constituie acela de promoter. În funcţie de firma angajatoare şi de abilităţile fiecaruiă, se poate lucra drept animator, sampler, hostess sau merchandiser. Toate acestea presupun dorinţă de afirmare, foarte bune abilităţi de comunicare, prezentă fizica plăcută, rezistenţă la efort fizic si stres. Ca animator eşti obligat să fi prezent la diferite petreceri şi concerte pentru a întreţine spiritele şi atmosfera. Trebuie să fi dispus să porţi o anumită costumaţie şi de obicei să dansezi, deci îţi trebuie un oarecare simţ artistic. Sampler-ul este de diferite tipuri. Activitatea de sampling presupune distribuirea monstrelor şi oferirea detaliilor despre produsul sau serviciul oferit, dar mai poate include şi aranjarea produselor în raft şi atragerea clienţilor. În mod normal plata se face pe ora. Calitatea de hostess este rezervată fetelor cu un aspect fizic plăcut, vorbitoare de cel putin o limbă străină, instruite în ale machiajului, bunelor maniere şi vestimentaţiei. De obicei, ţinuta este una clasica, pantalon negru sau fustă şi sacou, părul prins în coadă, poziţia corpului fiind dreaptă şi elegantă. O hostess trebuie să fie întotdeauna amabilă şi deschisă la întrebări, trebuie să facă intrarea inviţatilor la diferite evenimente, uneori să întâmpine chiar şefi de stat. Pe lângă aceste atribuţii trebuie să zâmbească permanent, să facă reverenţe, să poată merge în formaţie sau să plece din locul ei în sincron cu colegele. Atât în ceea ce priveşte activitatea de hostess cât şi cea de sampler, în timpul programului este interzisă mestecarea gumei, fumatul sau vorbitul la telefon. Cât despre fotografiatul împreună cu clienţii sau vizitatorii, acesta este permis doar lângă stand sau împreuna cu un alt coleg iar schimbul de informaţii personale este interzis. Calitatea de merchandiser presupune automat seriozitate şi atenţie la detalii. S-a dovedit că în urma merchandising-ului vânzările unei companii pot creşte cu până la 30%. Nimeni nu spune că este o muncă uşoară sau foarte bine plătită, în schimb îţi oferă posibilitate de a lucra cu tineri profesionişti şi posibilitatea de avansare în domeniul vânzărilor, familiarizându-te cu tehnicile de bază pentru atragerea şi menţinerea clienţilor. Fiind un post de entry-level pentru acest post, ca şi pentru celelate, nu se cer neapărat studii superioare sau experienţă, cu toate că aceste atribute pot constitui un avantaj. Permisul de conducere categoria B reprezintă un alt atuu, importantă este totuşi capacitatea de relaţionare şi orientarea în spaţiu, pentru a putea aranja marfa în raft cu cât mai multă economie de spaţiu. Promoţiile trebuie evidenţiate cu ajutorul afişelor sau al flyerelor. Deasemenea un astfel de job presupune efectuarea stocurilor şi trimiterea rapoartelor către superiori, dar în unele cazuri implică şi utilizarea calculatorului. Beneficiile sunt în funcţie de performanţă, pe lângă salariul între 100-600 euro, conform programului.
Aşadar, teribilişti sau nu, tinerii au nevoie de bani şi pentru a nu mai cere ajutorul părinţilor unii dintre ei îşi caută un loc de muncă sperând să fie mai independenţi. Aceştia trebuie susţinuţi şi îndrumaţi către domeniul care li s-ar putea potrivi şi care s-ar plia cel mai bine aşteptărilor acestora. Cu tot entuziasmul lor, nu trebuie descurajaţi, însă este necesară explicarea atribuţiilor şi a semnificaţiei banului încă de la început, întrucât remuneraţia va fi pe măsura înaintării în viaţă, a experienţei şi a studiilor. La urma urmei nimeni nu trebuie să fie forţă de munca la negru, ieftină, deoarece tinerii de azi sunt adulţii de mâine, ei reprezintă viitorul.

Niciun comentariu: